1.1.11

Ikhlas ke?

Sorry, dcharmed. Off topic. Hutang 1 ;)

Bagaimana hendak menilai keikhlasan? Bukankah ikhlas itu sifatnya sangat peribadi, antara kita dengan tuhan sahaja yang benar-benar tahu hujung pangkalnya. Jadi mengapa banyak orang suka mempertikaikan keikhlasan orang lain?

Menilai keikhlasan itu bukannya boleh dibuat oleh sebarang orang. Telah diumpamakan bahawa mencari keikhlasan itu seperti mencari seekor semut hitam yang kecil diatas sebuah batu yang besar pada waktu malam yang gelap. Bukankah agak mustahil pencarian ini?

Saya panas hati ada orang serkap jarang keikhlasan orang lain apabila berlaku peristiwa yang buruk atau pun tidak elok.

"Mesti tak ikhlas masak ni, sebab tu tak sedap!"
"Mesti tak ikhlas belajar ni, sebab tu tak pandai!"
"Mesti tak ikhlas bercinta ni, sebab tu putus tengah jalan!"
"Mesti tak ikhlas mengajar ni, sebab tu budak-budak sekarang kurang ajar!"

Ohh, yang akhir sekali ni buat saya sentap habis.

Kalau kurang ajar, mesti salahkan cikgu tak cukup mengajar. Jarang sangat orang menyalahkan ibu bapa yang membesarkan anak itu. Kalau benar-benar mahu meletakkan kesalahan pada 'keikhlasan', maka silalah salahkan ibubapa yang membuat anak, mungkinkah salah seorang tidak ikhlas semasa proses itu berlaku? Atau pun salahkan doktor yang menyambut kelahiran anak, mungkinkah tidak ikhlas semasa menyambut kelahiran? Eh, alang-alang mahu mempersoalkan keikhlasan, bolehlah salahkan petani yang menanam padi, mungkinkah tidak ikhlas menanam padi lalu beras tidak ikhlas dimakan oleh anak-anak maka terhasillah generasi tidak ikhlas?


Nah, jadilah rantaian mengungkit keikhlasan yang tak berpenghujung. Umpama konflik telur ayam dan ayam.


Jadilah kita bangsa yang selamanya suka menyalahkan keikhlasan orang lain demi menutup kesilapan diri sendiri.

No comments:

Post a Comment