3.12.10

Essential Beauty


Bagaimana kita mentafsir kecantikan? Benarkah kecantikan itu patut dilihat dari dalam (hati)? Bagaimana nak melihat ke dalam hati? Bukankah kecantikan itu kita sendiri yang menilai? Saya berpendapat, cantik itu tak terletak pada mulut orang lain. Cantik itu kita sendiri yang merasa.

Saya teringat kisah 'kecantikan' di kawasan kejiranan rumah saya pada hari raya lalu. Seorang kakak beranak empat yang bertubuh chubby ditegur oleh makcik-makcik pada hari raya tahun lepas,

"Amboi...gemuknya sekarang..Senang hati sangat ke?"
"Hari tu balik tak gemuk macam ni.."

Dan semua pertanyaan makcik-makcik adalah berkisar kepada kegemukan kakak itu sahaja. Kakak itu pun tidaklah berapa gemuk pada pandangan mata saya. Gemuknya elok-elok sahaja dengan ketinggian dia yang macam model.

Mungkin kerana stress, dan mahu membuktikan dia tidak gemuk, maka hari raya tahun ini dia pulang dengan imej baharu. Imej tafsiran kecantikan bagi banyak orang di Malaysia; kurus keding!

"Eh, kurusnya..! Dulu lagi cantik."
"Kurus sangatlah..pipi nampak cengkung."

Saya nampak riak wajah hampa kakak beranak empat itu. Susah payah dia menguruskan badan dengan rejim kecantikan Jus 2 Alam, mulut makcik-makcik masih tak memuji cantik! Lemak-lemak yang membalut tubuhnya sebelum inilah yang sebenarnya cantik. Sekarang yang tinggal cuma isi dan tulang yang lagi ramai orang bercakap, nampak tualah!

Jadi sekarang dilema kakak itu sudah bertambah. Mahu kurus/gemuk? Atau mahu nampak tua? :)

Maka, benarlah cantik itu biar kita sendiri sahaja yang mentafsir. Cantik pada orang belum tentu lagi cantik pada mata kita. Cantik kita belum pasti lagi cantik pada mata orang. Kalau mahu dengar cakap orang jadilah kita tak cantik, tak berpendirian dan tak ada keyakinan diri.


Suka saya memetik kata-kata Plato; yang baik itulah cantik.

p/s:
Saya melihat banyak lambakan iklan membesarkan buah dada sejak akhir-akhir ini. Adakah sudah bertambah definisi kecantikan bagi perempuan Malaysia: 1. kurus keding 2. putih melepak 3. buah dada besar? :)





No comments:

Post a Comment