29.11.10

A Time To Kill


"Hoi, bila nak anta kad?"
"Kad apa?"
"Kad kawen la..."
"Ntah, tak tau."
"Kau ni memilih sangat la."
"Masa kau kawen dulu kau tak memilih ke?"
"........."

Ohh, saya tak ada hak untuk memilihkah? Oleh sebab saya belum berkahwin pada usia 27 tahun maka saya dinafikan hak memilih pasangan hidup? Dan kerana mereka semua telah berkahwin awal dan memilih yang terbaik, maka yang lebih-lebih itu pun saya tidak boleh pilih?

Orang-orang yang berkahwin awal ini pun bukanlah lahir-lahir dari perut ibu terus bersuami/beristeri. Semua pun ada pengalaman menjadi single. Jadi kenapa berasa aneh atau pelik kalau ada orang yang masih belum berkahwin?

Bukankah ini semua berkaitan dengan masa? (dan jodoh). Tempoh mereka menjadi single itu pendek, dan tempoh saya masih single itu sedang berjalan. As simple as that. Ini rahsia Tuhan. Manalah saya tahu bila masanya saya akan berkahwin.

Banyak perhubungan saya dengan best-est buddies menjadi bitter bila tiba hal-hal berkahwin ini. Dan lewat perjumpaan pun mereka akan bercerita tentang motherhood, parenthood and how-busy-I-am-as-amother-and-someone'swife. As usual, I was left out. And abandoned.

Maka salahkah saya memilih untuk menjadi dingin dan bengis?

Saya frust bila seorang kawan berkata saya terlalu memilih. Bagaimana dia tahu saya terlalu memilih sedangkan persahabatan kami telah 'terputus' sejak dia berkahwin. Bagaimana dia menilai saya? Bagaimana dia boleh menuduh saya sebegitu sedangkan dia tidak tahu pun kehidupan yang saya lalui?

"Kalaulah aku tahu kawen ni best, dah lama aku kawen."

Yeah..right. Kalau kau tahu kahwin tu best for sure lepas UPSR kau merengek mintak nak kahwin kan? Atas sebab itulah Tuhan rahsiakan perancangannya untuk setiap manusia. Supaya semuanya akan berlaku ikut flow. Supaya manusia menikmati setiap level hidup puas-puas. Supaya bila manusia dah lepas satu level, mereka akan jadi manusia yang bersyukur.


Dan sekarang saya sedang menikmati level single saya puas-puas.


Saya pegang erat-erat janji Tuhan.

3 comments: