22.11.10

Terlalu Mengejar Masa / Terlalu Banyak Berfikir

Semalam aku berjalan di kota kecil menggalas beg merah dan berbekalkan air isotonic dalam botol transparens berwarna hijau. Aku tiada arah tujuan yang pasti melainkan berjanji mahu bertemu teman di tengah kota, di sebuah restoran mewah yang aku harapkan teman ku punya wang cukup untuk bayaran bilnya. Aku sampai 1 jam lebih awal untuk selesakan diri dengan keadaan… yang pasti si Mikani teman yang ditunggu tidak perlu menunggu aku, biar aku yang tunggu dia.

Aku keluarkan laptop berwarna silver dengan ukuran skrin 10 inci daripada beg dan diletakkan elok di atas meja; sambil memanggil salah seorang waiter untuk ambil pesanan awal untuk segarkan tekak. Aku cuba pilih seorang lelaki berbadan tegap berbaju-t hitam dengan tertulis perkataan RIP di bahagian dada baju. Brother tu angkat tangan bagi isyarat “5 seconds”. Aku tunggu.

Sementara menunggu, aku cuba perhati keadaan sekeliling, ramai orang-orang yang tampak jumlah pendapatan tahunan mereka melebih daripada wang simpanan yang aku kumpulkan 5 tahun. Di meja sebelah duduk 2 orang lelaki membuat kira-kira nombor sampai ke tahap billion ringgit sambil minum secawan besar beer dengan lambang harimau pada gelas. Kadang-kadang mereka gelak besar diselangi dengan hisapan curut kopi yang baunya memang sangat menggoda! Waiter dan Waitress di restoran Nampak steady dan tidak kelam kabut melayan pelanggan; tak ramai pun orang dalam restoran tu sebenarnya, tapi dah hampir 10 minit aku tunggu, satu mangkuk hayun pun takde datang amik pesanan appetizer aku! Aku bangun sedikit daripada kerusi dan lambai-lambai tangan ke arah seorang waiter yang sedang asyik menyusun cutlery di meja hadapan. Dia sedar dan terus ke arah aku sambil membawa sebuku menu. Aku tunggu.

Aku biarkan dia buka buku menu dan bertanya pesanan; Setelah belek buku menu secara lebih kurang, dan biarkan waiter tu tegak berdiri menunggu lebih kurang 2 minit, dengan slumber aku beri pesanan ringkas, “Sky juice with Nachos”. Dia angkat kening dan pastikan tiada pesanan lain yang tertinggal. Lepas kembalikan semula buku menu, waiter tu bergerak ke arah dapur restoran dan biarkan aku sendirian menunggu.

Lebih sejam aku duduk di situ dan habiskan sepinggan nachos dan bercawan-cawan skyjuice… Muka si Mikani masih tak muncul lagi. Bermacam-macam sumpah seranah aku dah tweet… berjela-jela comment keluar membalas. Bila tempoh menunggu hampir jadi 2 jam, aku mula jadi bengis, aku cuba hubungi Mikani setelah penat lama menunggu.

“Mik, kau kat mane ni? Dekat 2 jam aku tunggu”
“Tunggu mana? Eh mana kau sekarang?”
“Aku kat Estalia lah, kau kata nak jumpa sini?
“Babe we’re supposed to meet tomorrow, after wedding Hadrath, kau lupa ka?”
“#$%^, hari ni berapa hb?”
“Hari ni 20, esok baru 21… Duhhh”
“Demn Yuh! Aku lah kena bayar nachos 38 ringgit ni?”

Mikani gelak dan terus letak telefon sebelum pesan pada aku.
“Esok aku pick up kau, tunggu aku call”.


Cilake!

No comments:

Post a Comment